Preveziete sa po najkrajšej ceste sveta, deti zažijú rozprávkový hrad grófa Draculu, okúpete sa v jedinom heliotermickom jazere v Európe a ešte viac.

Zažite rodinné dobrodružstvo v Transylvánii.

Ak práve rozmýšľate o netradičnej dovolenke a chcete, aby bol každý člen rodiny spokojný, nabaľte do auta oblečenie do hôr, plavky k vode, tenisky a hor sa za zážitkami do čarovných Južných Karpát alebo starších Transylvánskych Álp. Rumunska sa netreba báť, zistíte, že ste tam ako doma, ceny jedla ako u nás, ubytovanie za tú istú cenu ako u nás, väčšinou ešte kvalitnejšie, anglicky všetci hovoria, diaľnice super, cesty 1. triedy plnšie, ale žiadne radary. Prešli sme trasu plnú zážitkov, zvládli sme ju za týždeň. Ak keď bol júl, stačilo nám ráno pri raňajkách rezervovať nasledujúcu noc, väčšinou cez booking.

Každý deň nás čakalo iné miesto, raz história, potom rozprávka, hory aj voda. Navštívili sme unikátne, jedinečné miesta a tu sú tipy pre vás, ktorí nechcete len ležať pri vode, ale každý deň niečo nové zažiť.

V piatok cez obed sme vyrazili zo Zvolena smer Debrecen, Oradea k mestu Kluž, tak aby sme večer boli nedaľeko Salina Turda. Prenocovali sme v blízkej dedine v súkromnom penzióne.

1.deň – ráno sme si išli pozrieť soľnú baňu neďaleko mesta Turda. Zišli sme 11 poschodí pod zem  dreveným schodiskom, niektorí výťahom a zrazu sme boli ako v inom svete. Zábavný park, pozreli sme  si folklórne vystúpenie, previezli  na ruskom kolese, ďalší sa člnkovali, navštívili banské múzeum, jedným slovom zážitok. Pobyt v bývalej soľnej jaskyni mimoriadne prospieva hlavne alergikom, klíma je bez alergénov a baktérií.

pohľad z vrchného poschodia

Poobede sme sa presunuli cca 120 km do kúpeľného mestečka Sovata. Večerná prechádzka nás presvedčila, že zostaneme dve noci.

2.deň – mestečko má svoje čaro, so zachovanou architektúrou, množstvom turistov, atrakcie, ale náš dôvod bolo hlavne najväčšie heliotermické jazero Ursu na svete a jediné v Európe. Volajú ho mŕtve more Transylvánie. Čo je heliotermický efekt? V jazere je slaná voda, iba na povrchu 10-15 cm je sladká, ktorá v lete slúži ako lupa, prejdu ňou slnečné lúče a ohrejú slanú vodu aj na 30-40 stupňov. Takže jeden deň sme strávili pri jazere. Jazero si domáci chránia. Ľudia kúpaním sa v jazere, narušujú heliotermický efekt, preto cez obed musia z jazera vyjsť a nechať ho v kľude, aby sa efekt obnovil.

medvedie jazero Ursu

3. deň – ráno presun 70 km do mesta Sighişoara. Jeho historické centrum bolo zapísané do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Navštívili sme hrad priamo v meste, videli hodinovú vežu s orlojom a alegorickými postavami predstavujúcimi neresti a hriechy ľudí. Deti už začali pociťovať rozprávkovú atmosféru. Boli sme v rodnom dome grófa Draculu, trochu sa aj báli. Úzke uličky, starobylé domy, kaviarničky, suveníry, útulné reštaurácie, úžasná atmosféra mesta, ktorého história siaha do 12. storočia.

V lete je podvečer  najvhodnejší čas na presun. Približne 120 km južne nás čakalo mesto Brašov, hlavné mesto Sedmohradska, už obklopené Karpatami.

Len čo sme vyložili veci do hotela, stihli sme ešte večernú prechádzku v centre mesta. Neobišli sme dominantu stredovekého centra Čierny kostol. Dnes je najväčším gotickým kostolom medzi Viedňou a Istanbulom. Zaujímavá je aj mestská radnica z r.1420, Kupecký palác či hradby z 15. stor.

My sme si však vyhliadli horu Tampa – 987m.n.m., s holywoodskym nápisom.

pohľad na mesto z hory

4.deň -hneď ráno po raňajkách sme zaparkovali pod horou. Boli sme s deťmi, vtedy odporúčam vyviezť sa hore lanovkou, pokochať sa výhľadmi a potom pekná pešia prechádzka dolu, ak je aj horúci letný deň, stromy vytvárajú super klímu. My sme si trochu zle pozreli označenie chodníka a tak sme zliezli na opačnú stranu hory ako sme mali auto, no nevadí, pekným chodníkom, ktorý vedie okolo hory sme sa predsa dostali k autu. Deti mali motiváciu kráčať, lebo na nich čakal rozprávkový Draculov hrad. Predsa sme už boli v srdci Transylvánie. Posilnili sme sa obedom a hurá na Draculov hrad BRAN cca 30 km. Poobede sme už zažívali rozprávkovú atmosféru. Údajne gróf Dracula len párkrát navštívil tento hrad, ale neďaleko sa nachádza zrúcanina jeho pevnosti. Hrad Bran je však tak preslávený, používaný vo všetkých príbehoch o grófovi, že ho žiadny turista neobíde a teda stretli sme tam ľudí z celého sveta. Hrad má svoje čaro, nehľadajte v ňom sprievodcu, tam sú informačné tabule, kde si návštevník všetko potrebné o histórii prečíta. Komu nejde angličtina odporúčam google, kde vo svojom jazyku najdete info o histórii každej rumunskej pamiatky, navyše aj rôzne zaujímavosti.

nádvorie hradu Bran

Ja som to dokonca už doma vytlačila a vždy pri raňajkách sme si pozreli,kam ideme a čo tam bude najzaujímavejšie, čo máme hľadať.

Jarmok, stánky, atrakcie pod hradom, sa deťom veľmi páčili. Dobre unavení  sme sa  presunuli na nocovku do mestečka Fagaras 60 km, asi hodina cesty. Vždy sme si vybrali ubytovanie s raňajkami, aby sme mali dobrý základ a nemuseli nosiť so sebou potraviny.

5. deň – nás čakal neskutočný zážitok. Najkrajšia cesta sveta Transfagarasan (neďaleko je aj Transalpina), ktorá stúpa až do výšky 2134 m.n.m. sú to Transylvánske alpy. Vraj raj motorkárov. Je tam max. rýchlosť 40km/h. Prečo? Serpentíny, po ktorých sme išli, menili smer aj o 180 stupňov, prudké stúpanie, klesanie, úzka cesta, z brala sa valila voda a zrazu zmizla pod cestou, ktorou sme práve prechádzali, proste pohľady, ktoré nás nútili každú chvíľu stáť a kochať sa. Cesta nás priviedla až na obrovský priehradný múr jednej z najväčších priehrad v Európe, dokonca aj vo svete. Má objem 465 miliónov m kubických a v podzemí je vodná elektráreň. Priehradný múr je tak obrovský, že ľudia  na ňom boli len ako mravce.

6.deň –  sme navštívili Hunedoara, špeciálne Korvínov hrad. Stredoveký hrad kráľa Mateja Korvína je jeden z najväčších v Európe a pohľad na fotku ani netreba komentovať, treba zažiť. Aj tu pobudol gróf Dracula, ale vo väzení, preto sme si pozreli aj múzeum mučenia.

Najedli sme sa, občerstvili a nastavili smer Oradea. Niečo cez 200 km časovo ako Zvolen – Košice, videli sme rumunský vidiek. Mestá sú úplne rovnaké ako naše , či ostatné európske, ale vidiek je iný.

Do večera sme boli na maďarskej hranici smer Debrecen, konkrétne Hajdúsoboszló.

Keď sme sa ubytovali, stihli sme ešte rušný letný večer plný hudby.

Celú trasu som naplánovala tak, aby aj deti boli vždy inšpirované, lebo hrad je síce ,,wau“, ale ,,Kedy už pôjdeme?“ pozná asi každý rodič.

7.deň –Takže posledný deň ich čakala odmena – celodenné kúpanie, kúpalisko Hajdusoboszló, asi ako Štúrovoľ len raz tak veľké. Tobogány, atrakcie, chutné maďarské jedlo a oddych. Oddýchli sme si a vyrazili posledných zhruba 280 km domov, celým maďarskom po diaľnici, takže pohoda.

Zažili sme dovolenky v rezortoch, luxusných hoteloch, ale na žiadnu sme tak dlho nespomínali a nepriniesli si také zážitky spolu s deťmi, ako z Transylvánie.